Paragraph: Tree Plantation

Paragraph Writing

Tree Plantation

Tree plantation means the process of planting trees. Now a days it has become a social movement in our country. Trees are a great boon to us. They are related with our life and well-being. The boons and benefits derived from them are too many to count. Trees provide us shelter, food, fruits, firewood, timber and oxygen.

We get vitamins from fruits. They prevent soil er osion, air pollution and floods. They also effectively prevent the spread of the desert and landslides. They are essential to maintain ecological balance and preservation of fauna. We all should plant and grow more and more trees and protect them. Social forestry should be taken on a large scale and trees should be grown all around where in space.

Trees add to the beauty and quality of our life and living. We have to plant trees in every bare space of land, the sea beaches, the low –lying areas, the road sides should be brought under forestation. We cannot think our existence without trees. People should grow more and more trees to improve our adverse situation. The result of tree plantation will be positive for human being in every sph ere of life.

বঙ্গানুবাদঃ

অনুচ্ছেদ: বৃক্ষরোপণ

বৃক্ষ রোপন মানে গাছ লাগানোর প্রক্রিয়া। আজকাল এটি আমাদের দেশে একটি সামাজিক আন্দোলনে পরিণত হয়েছে। গাছ আমাদের জন্য একটি মহান দান। এটি আমাদের জীবন এবং মঙ্গলের সঙ্গে সম্পর্কিত। এগুলি থেকে প্রাপ্ত সুবিধাগুলি অনেক বেশি। গাছ আমাদের আশ্রয়, খাদ্য, ফল, কাঠ এবং অক্সিজেন সরবরাহ করে।

আমরা ফল থেকে ভিটামিন পাই। এগুলি মাটির তুষারপাত, বায়ু দূষণ এবং বন্যাকে প্রতিরোধ করে। তারা কার্যকরভাবে মরুভূমি এবং ভূমিধসের বিস্তার রোধ করে। পরিবেশগত ভারসাম্য বজায় রাখতে এবং প্রাণীর সংরক্ষণে গাছের প্রয়োজনীয়তা অপরিসীম। আমাদের সবার উচিত আরও বেশি করে বৃক্ষ রোপণ করা ও পরিচর্যা করা এবং তাদের রক্ষা করা। সামাজিক বনায়নকে বড় আকারে নেওয়া উচিত এবং যেখানে ফাকা জায়গা রয়েছে তার চারদিকে গাছ লাগানো উচিত।

গাছ আমাদের জীবন এবং জীবনযাত্রার সৌন্দর্য এবং মানকে বৃদ্ধি করে। আমাদের প্রতিটি খালি জমিতে গাছ লাগাতে হবে, সমুদ্র সৈকত, নিম্ন পর্বতমালা, রাস্তার পাশ বনাঞ্চলের আওতায় আনতে হবে। গাছ ছাড়া আমাদের অস্তিত্ব আমরা ভাবতে পারি না। আমাদের প্রতিকূল পরিস্থিতির উন্নতি করতে আমাদের আরও বেশি করে গাছ লাগানো উচিত। বৃক্ষরোপণের ফলাফল জীবনের প্রতিটি ক্ষেত্রের মানুষের জন্য ইতিবাচক হবে।

Leave a Reply